- Углубленные механизмы администрирования SUSE Linux Enterprise Server (SLE301V15)
- Предварительные требования
- Цели курса
- Цены & Delivery methods
- SUSE Linux Enterprise Server 15 Administration
- Course Information
- Key Objectives
- Audience Summary
- Course Prerequisites
- Course Outline
- Training Options
- Администрирование SUSE Linux Enterprise Server 15
- SUSE Linux Enterprise Server 12 Advanced Administration
- Course Information
- Audience Summary
- Course Prerequisites
- Course Outline
Углубленные механизмы администрирования SUSE Linux Enterprise Server (SLE301V15)
Курс рассчитан на слушателей, которые имеют опыт работы с Linux, включая основные системные настройки с использованием командной строки. Данный курс идеально подходит для желающих повысить свой уровень знаний по SUSE Linux Enterprise Server 15, для специалистов, которые прошли курс Администрирование SUSE Linux Enterprise Server (SLE201V15) или готовятся к сертификационному экзамену Enterprise Linux 15 certification exam.
Предварительные требования
Для прохождения данного курса, студентам крайне рекомендуется обладать опытом работы и знаниям Linux, а также:
- Уметь выполнять разметку файловой системы и ее обслуживание
- Уметь настраивать систему, в том числе, выполнять сетевые настройки и управлять пользовательским доступом
- Управлять пакетами программного обеспечения
- Уметь работать в командной строке, в том числе с файлами и текстами
Цели курса
В течение курса разбираются следующие темы:
- Оптимизация системы
- Контрольные группы
- Управление шифрованием
- Эффективное использование Shell и Shell-скрипты
- Управление hardware и драйверами
- Расширенные сетевые настройки
- iSCSI и Multipath IO
- Централизованная аутентификация
- Пакеты программного обеспечения и управление системными обновлениями
- Расширенные системные настройки
- Настройка управления с использованием Shell
Курс SUSE Linux Enterprise Server 15 Advanced Administration по уровню сложности следует за курсом SUSE Linux Enterprise Server 15 Administration и дает более глубокие знания и навыки по администрированию SLES15. Слушатели должны обладать глубокими знаниями о системных настройках и уметь работать с командной строкой Linux. После прохождения данного курса студенты смогут уверенно администрировать SLES 15, понимать сетевые настройки и настройки системы хранения данных. Также, они научатся работать в базовыми Bash-скриптами. Данный курс позволяет подготовить к сертификационному экзамену SUSE Certified Engineer in Enterprise Linux 15.
Цены & Delivery methods
Classroom training
Длительность
4 дня
SUSE Linux Enterprise Server 15 Administration
This course is designed for those who are seeking a fundamental understanding of the SUSE Linux Enterprise Server (SLES) operating system. Students will be able to configure a SLES 15 server and integrate it into an existing network. They will be able to perform the most important system administration tasks. This course helps prepare students for the SUSE Certified Administrator (SCA) in Enterprise Linux 15 certification exam.
Course Information
Delivery Method: eLearning, Instructor Led Training
Course Duration: 4 days
Course Level: Beginner
Key Objectives
Attendees will be taught the following concepts and skills that are fundamental in administering the SLES Operating System:
- Become familiar with the command line interface & commonly used commands
- Configure and use Remote Administration
- Manage the boot process and understand systemd
- Manage processes and jobs
- Manage users and permissions
- Manage software
- Configure basic networking
- Manage storage
- Monitor SUSE Linux Enterprise
Audience Summary
This course is designed for those who have little or no experience with Linux and who are seeking a fundamental understanding of the SUSE Linux Enterprise 15 operating system. It is also ideal for those who want to begin preparing for the SUSE Certified Administrator in Enterprise Linux 15 certification exam.
Course Prerequisites
This course is designed for students without previous Linux experience. Basic computer skills on any operating system is required.
Course Outline
- Section 1: Overview of SUSE Linux Enterprise
- Understand the Different Flavors of SUSE Linux
- Understand the SLE Maintenance Model
- Understand YaST
- Understand the GNOME Desktop
- Understand the Filesystem Hierarchy Standard (FHS)
- Understand the Linux File Types
- Getting Help at the Command Line
- Understand the Shell Environment
- Understand some Common CLI Commands
- Understand Remote Administration with OpenSSH
- Understand Remote Administration with VNC
- Understand the Boot Process
- Understand the GRUB2 Boot Loader
- Define and Describe systemd
- Understand Process Administration
- Understand Background Processes
- Understand Process Scheduling
- Understand User Management
- Understand Filesystem Permissions
- Understand Privilege Delegation
- Understand Compiling Software from Source
- Understand Management of RPM Packages
- Understand Software Management with Libzypp
- Understand Network Management in SLE
- Understand Network Management with Wicked
- Understand firewalld
- Configure and Manage firewalld
- Using the firewall-cmd Command to Manage firewalld
- Using firewall-config to Manage firewalld
- Firewall Zone Design
- Understand the Linux I/O Stack
- Recognize Traditional Linux File Systems
- Configure Logical Volume Management (LVM)
- Configure Software RAID
- Define and Describe BtrFS
- Understand NFSv4
- Understand Time Sync with chrony
- Configure System Logging
- Understand Supportconfig
Training Options
Администрирование SUSE Linux Enterprise Server 15
Целевая аудитория курса
Этот курс предназначен для тех, кто практически не имеет опыта работы с Linux и хочет получить фундаментальные знания операционной системы SUSE Linux Enterprise 15, рекомендуется и тем, кто хочет структурировать свои знания и накопленный опыт, полученный при работе с различными дистрибутивами Linux и предыдущими версиями SUSE Linux Enterprise Server.
В курсе даются фундаментальные знания и практические навыки, необходимые для работы в SUSE Linux Enterprise Server (SLES). Большая часть знаний, полученных на курсе, применима и для других дистрибутивов Linux.
В курсе рассматриваются процедура установки и настройки сервера SLES 15 и его интеграция в существующую сеть, а также самые важные задачи системного администрирования.Получаемые знания и навыки
По окончании курса слушатели смогут- Установить SLES 15 и выполнить базовую настройку Linux.
- Познакомиться с интерфейсом командной строки и часто используемыми командами.
- Настроить и использовать удаленное администрирование.
- Управлять процессом загрузки и понимать systemd.
- Управлять процессами и заданиями.
- Управлять пользователями и разрешениями.
- Управлять программным обеспечением.
- Настраивать базовые параметры сети.
- Управлять хранилищем.
- Осуществлять мониторинг SUSE Linux Enterprise.
Необходимая предварительная подготовка:
Для посещения этого курса достаточно иметь лишь базовые навыки работы с компьютером с любой операционной системой. Этот курс разработан для людей начинающих свое знакомство с операционной системой Linux. Знания любой настольной операционной системы должно быть достаточно.Предварительно рекомендуется прослушать курс(ы)
Краткое содержание курса
Модуль 1 — Знакомство с системой SUSE Linux Enterprise Server- Особенности ОС SUSE Linux
- Модель технического обслуживания ОС SUSE Linux Enterprise
- Управление настройками – YaST
Модуль 2 — Файловая система Linux
Модуль 3 — Работа в командной строке
- Использование документации в командной строке
- Определение и объяснение переменного окружения командной строки
Модуль 4 — Текстовый редактор Vim
Модуль 5 — Удаленное администрирование
Модуль 6. Инициализация системы
- Процесс начальной загрузки
- Загрузчик GRUB2
- Управление службами при помощи systemd
Модуль 7 — Управление процессами
- Управление процессами.
- Работа с фоновыми процессами.
- Планировщик запуска процессов.
- xinetd
Модуль 8 — Идентификационные данные и безопасность
- Управление пользователями и группами
- Права в файловой системе
- Списки управления доступом
- Делегирование полномочий
Модуль 9 — Управление программным обеспечением
- Компиляция из исходных файлов
- Управление RPM-пакетами
- Управление программным обеспечением с помощью Libzypp
Модуль 10 — Управление сетью
- Управление сетью в SLE
- Управление сетью при помощи Wicked
- Настройка firewalldl
Модуль 11 — Хранение данных
- Cтек ввода/вывода Linux
- Традиционные файловые системы Linux
- Управление логическими томами (Logical Volume Management, LVM)
- Настройка программного RAID
- Знакомство с BtrFS
Модуль 12 — Администрирование и мониторинг
- Настройка синхронизации времени с помощью chrony
- Настройка системы журналирования
- Использование Supportconfig
Модуль 13 — Установка SUSE Linux Enterprise
- Унифицированный утановщик (Unified Installer)
- Расширения и модули
- Знакомство с AutoYaST
SUSE Linux Enterprise Server 12 Advanced Administration
The course SUSE Linux Enterprise Server 12 Advanced Administration builds upon the SUSE Linux Enterprise Server 12 Administration course and teaches advanced system administration tasks on SLES 12. Attending students should have a good working knowledge of general system configuration and working with the Linux command line. After attending the course, the student should be capable of administering SLES 12 and be able to deal with specialized networking and storage configuration. They should also have a solid understanding of basic Bash scripting. This course helps prepare students for the SUSE Certified Engineer in Enterprise Linux 12 (2018 Update) certification exam.
Course Information
Delivery Method: Instructor Led Training
Course Duration: 5 days
Course Level: Intermediate
Audience Summary
The course is designed for those who already have experience with Linux, including general system configuration and using the command line. The course is ideal for those seeking advanced administration skills on SUSE Linux Enterprise Server 12, those who have completed the SUSE Linux Enterprise Server 12 Administration (SLE201) course and those preparing to take the SUSE Certified Engineer in Enterprise Linux 12 (2017 Update) certification exam.
Course Prerequisites
Before attending this course, it is highly recommended that students have a good working knowledge of Linux and should be able to:
- Perform partitioning and file system setup and maintenance
- Perform system configuration including network setup and user management
- Manage software packages
- Work on the command line including file management and text editing
This knowledge can be gained through the SUSE Linux Enterprise 12 Administration Course (SLE201).
Course Outline
Section 1: Advanced System Administration
- YaST Security Module
- Understand and use the YaST Security Module
- Understand and Use Snapper
- Understand Software Libraries in Linux
- Gather Server Health and Performance Information
- Monitoring Methodology
- What are Optimization Tools?
- The Optimization Process
- System Optimization Tools
- Understand Linux Control Groups
- SSL/TLS
- Understand SSL/TLS Concepts
- Create a Certificate Authority
- Generate and Use Certificates
- openSSL
- Understand GPG Concepts
- Perform GPG Key Creation and Management
- Perform GPG Key Distribution
Section 03: Shell Scripting
- Use Basic Script Elements
- Use Control Structures
- Read User Input
- Use Arrays
- Use Functions
- Use Command Options in Scripts
- Test File Types and Compare Values
- Hardware Info
- Display Hardware Information
- Understand Linux Drivers
- Use Driver Management Utilities
Section 05: Advanced Networking
- Network Namespaces
- Understand Linux Network Namespaces
- Work with Linux Network Namespaces
- Understand Openvswitch Concepts
- Install and Configure Open vSwitch
- Understand IPv6
- Configure IPv6
Section 06: Storage Administration
- iSCSI
- Understand iSCSI Concepts
- Configure and Manage the LIO Daemon
- Understand Mutipath I/O
- Configure and Manage Device Mapper Multipath I/O
Section 07: Centralized Authentication
Section 08: Packaging and Updates
- RPM
- Mange RPM Packages
- Build RPM Packages
- Understand the RPM spec file
- Sign RPM Packages with GPG
- Understand Software Repository Concepts
- Create a Software Repository with creatrepo
- Sign RPM-MD Software Repositories
- Manage Software Repositories with libzypp
- Understand the Subscription Management Tool (SMT)
- Install and Configure an SMT Server
- Manage Software Repositories with SMT
- Use Repository Staging with SMT
- Configure SMT Clients
Section 09: Advanced Deployment
- AutoYaST
- Introduction to AutoYaST
- Prepare for an AutoYaST Installation
- Configure and Installation Server
- Configure PXE
- Overview of KIWI
- Installing KIWI
- Basic Workflow
- Building Images
- Customizing the Boot Process
- The KIWI Image Description File
- Advanced Configuration Options
- Image Maintenance
- System Analysis
- Overview of Machinery
- Installation
- Using Machinery
Section 10: Configuration Management with Salt
- Salt Overview
- Install and Configure Salt
- Understand Execution Modules
- Understand the Salt State System