- Как установить Mesa (OpenGL) в Linux Mint
- Подготовка операционной системы Linux Mint для OpenGL Development
- Как установить Mesa (OpenGL) в Linux Mint
- Подготовка операционной системы Linux Mint для OpenGL Development
- Создание первой OpenGL программы
- Компиляция и запуск OpenGL приложения
- myconlineblog
- Installing OpenGL and SDL on Linux Mint and Ubuntu
- 3 Ways to Install Mesa Open GL on Linux Mint
- Steps
- Method 1 of 3: Prepare the Linux Operating System for OpenGL
- Step 1. Open the terminal and enter the following commands to install the libraries needed for OpenGL development:
- Step 2. After installing the development libraries to get information about OpenGL and GLX implementations on a given X display
- Method 2 of 3: Create Your First OpenGL Program
- Step 1. To create an OpenGL program, open the terminal, create a folder, navigate to that path and use your favorite text editor such as nano or gedit to create your OpenGL source code
- you will create a folder to hold the OpenGL programs
- you will reach the folder path
- Copy and paste OR type the code
- Method 3 of 3: Build and Run Your OpenGL Application
- Step 1. When you are in the Sample-OpenGL-Programs folder path run the following commands
- With this command you will compile and link your OpenGL libraries
- Step 2. To run the program type the following command:
- Step 3. For more information on OpenGL and other tutorials to try, check out the following online reference materials
- Popular by topic
- How to Install the Linux Operating System on a Flash Drive and Install Portable Versions of your Favorite Programs
- 4 Ways to Install Java on Linux
- How to Install Linux Mint (with Pictures)
- 3 Ways to Install Steam on Linux
- 4 Ways to Install Software on Linux Debian
Как установить Mesa (OpenGL) в Linux Mint
wikiHow работает по принципу вики, а это значит, что многие наши статьи написаны несколькими авторами. При создании этой статьи над ее редактированием и улучшением работали авторы-волонтеры.
Количество просмотров этой статьи: 47 549.
Mesa – это реализация графического API OpenGL, обеспечивающая высокую производительности при работе с 3D графикой. Технически, это просто спецификация, реализуемая драйвером видеокарты. Нет такого понятия, как библиотека OpenGL SDK. Есть файл libGL.so, поставляемый вместе с драйвером. Чтобы его использовать, вам нужна привязка к выбранному вами языку программирования. Если это язык C, привязка состоит из заголовочных файлов. Однако вы, вероятно, хотите использовать расширения OpenGL, что легко сделать с помощью GLEW.
Разнообразие драйверов устройств позволяет использовать Mesa в различных средах, начиная с программной эмуляции и завершая аппаратным ускорением современных видеочипов. Mesa связана с рядом других проектов с открытым исходным кодом: Direct Rendering Infrastructure и X.org, и обеспечивает поддержку OpenGL пользователям X в Linux, FreeBSD и других операционных систем.
Подготовка операционной системы Linux Mint для OpenGL Development
- Введите/скопируйте/вставьте: sudo apt-get update
- Введите/скопируйте/вставьте: sudo apt-get install freeglut3
- Введите/скопируйте/вставьте: sudo apt-get install freeglut3-dev
- Введите/скопируйте/вставьте: sudo apt-get install binutils-gold
- Введите/скопируйте/вставьте: sudo apt-get install g++ cmake
- Введите/скопируйте/вставьте: sudo apt-get install libglew-dev
- Введите/скопируйте/вставьте: sudo apt-get install g++
- Введите/скопируйте/вставьте: sudo apt-get install mesa-common-dev
- Введите/скопируйте/вставьте: sudo apt-get install build-essential
- Введите/скопируйте/вставьте: sudo apt-get install libglew1.5-dev libglm-dev
Как установить Mesa (OpenGL) в Linux Mint
23-06-2021, 07:40
Linux Mint
327
0
Mesa – это реализация графического API OpenGL, обеспечивающая высокую производительности при работе с 3D графикой. Технически, это просто спецификация, реализуемая драйвером видеокарты. Нет такого понятия, как библиотека OpenGL SDK. Есть файл libGL.so, поставляемый вместе с драйвером. Чтобы его использовать, вам нужна привязка к выбранному вами языку программирования. Если это язык C, привязка состоит из заголовочных файлов. Однако вы, вероятно, хотите использовать расширения OpenGL, что легко сделать с помощью GLEW. Разнообразие драйверов устройств позволяет использовать Mesa в различных средах, начиная с программной эмуляции и завершая аппаратным ускорением современных видеочипов. Mesa связана с рядом других проектов с открытым исходным кодом: Direct Rendering Infrastructure и X.org, и обеспечивает поддержку OpenGL пользователям X в Linux, FreeBSD и других операционных систем.
Подготовка операционной системы Linux Mint для OpenGL Development
- Введите/скопируйте/вставьте: sudo apt-get update
- Введите/скопируйте/вставьте: sudo apt-get install freeglut3
- Введите/скопируйте/вставьте: sudo apt-get install freeglut3-dev
- Введите/скопируйте/вставьте: sudo apt-get install binutils-gold
- Введите/скопируйте/вставьте: sudo apt-get install g++ cmake
- Введите/скопируйте/вставьте: sudo apt-get install libglew-dev
- Введите/скопируйте/вставьте: sudo apt-get install g++
- Введите/скопируйте/вставьте: sudo apt-get install mesa-common-dev
- Введите/скопируйте/вставьте: sudo apt-get install build-essential
- Введите/скопируйте/вставьте: sudo apt-get install libglew1.5-dev libglm-dev
Создание первой OpenGL программы
- Введите/скопируйте/вставьте: mkdir Sample-OpenGL-Programs
- это приведет к созданию каталога для хранения ваших OpenGL программ.
- вы переместитесь в созданный каталог.
- Скопируйте и вставьте или введите следующий код:
Компиляция и запуск OpenGL приложения
- Введите/скопируйте/вставьте: gcc -lglut -lGL -lGLEW -lGLU main.c -o OpenGLExample
- эта команда соберет и свяжет библиотеки OpenGL.
myconlineblog
Installing OpenGL and SDL on Linux Mint and Ubuntu
Installing OpenGL and SDL can be a right pain if you try to do it on windows especially if you are using Code::Blocks however on Linux Mint and Ubuntu it is exceptionally easy. Generally for programming and installing Libraries for C++ or modules for Python Linux is the easier option of the 2. This is due to the package manager system which Linux employs and because they are then available for your use so long as you know how to compile programs with them or have set your IDE up to use them in the project. For this example I am going to be using Code::Blocks.
SDL and OpenGL are the two foundations to making GUI programs. These two libraries make up the basics (although they are far from basic themselves) of GUI programming. Both are very powerful and when used together there is not much that cannot be accomplished with SDL being able to read keystrokes and mouse movements and OpenGL being the backbone of drawing graphics on the screen.
I’ve discussed how easy Linux is to use before however when installing OpenGL and SDL I found that I could not get my programs to compile on Windows meaning that when I am developing using these two libraries I use my Linux machine instead (in fact it is for this very reason that my Linux machine has once again become my more commonly used machine).
How do you install OpenGL and SDL on a Linux Mint or Ubuntu machine? Well four commands should do it however it is not so simple to compile so I think that will be a topic for Saturdays post.
Installing OpenGL and SDL is incredibly easy and here is how you do it:
sudo apt-get update sudo apt-get install libglm-dev sudo apt-get install libglew-dev sudo apt-get install libsdl2-dev
So that’s it. Those are the development libraries for OpenGL and SDL2 installed. I warn you though these are not the easiest of things to get started with and I would recommend that you proceed slowly and take your time when trying to learn these libraries although they are great fun to learn.
3 Ways to Install Mesa Open GL on Linux Mint
Mesa is an open-source implementation of the OpenGL engine — a system that allows you to view interactive 3D graphics. Technically, OpenGL is just a specification, implemented by your graphics drivers. There is no such thing as an Open GL SDK library; exists libGL.so which is present in your drivers. To use it, you need «bindings» for the programming language of your choice. If it is C, the «binding» consists only of the header files. But you’ll probably want to use OpenGL extensions too, and it’s easy using GLEW.
Many drivers allow Mesa to be used in many different environments, from software emulation to full hardware acceleration for modern GPUs. Mesa pairs with many other open-source projects: the Direct Rendering Infrastructure and X.org to provide OpenGL support for users running X on Linux, FreeBSD, and other operating systems.
Steps
Method 1 of 3: Prepare the Linux Operating System for OpenGL
Step 1. Open the terminal and enter the following commands to install the libraries needed for OpenGL development:
- Type / Copy / Paste: sudo apt-get update
- Type / Copy / Paste: sudo apt-get install freeglut3
- Type / Copy / Paste: sudo apt-get install freeglut3-dev
- Type / Copy / Paste: sudo apt-get install binutils-gold
- Type / Copy / Paste: sudo apt-get install g ++ cmake
- Type / Copy / Paste: sudo apt-get install libglew-dev
- Type / Copy / Paste: sudo apt-get install g ++
- Type / Copy / Paste: sudo apt-get install mesa-common-dev
- Type / Copy / Paste: sudo apt-get install build-essential
- Type / Copy / Paste: sudo apt-get install libglew1.5-dev libglm-dev
Step 2. After installing the development libraries to get information about OpenGL and GLX implementations on a given X display
Method 2 of 3: Create Your First OpenGL Program
Step 1. To create an OpenGL program, open the terminal, create a folder, navigate to that path and use your favorite text editor such as nano or gedit to create your OpenGL source code
Type the following commands.
- Type / Copy / Paste: mkdir Sample-OpenGL-Programs
you will create a folder to hold the OpenGL programs
you will reach the folder path
Copy and paste OR type the code
#include #include void renderFunction () int main (int argc, char ** argv)
- Save the file and exit.
Method 3 of 3: Build and Run Your OpenGL Application
Step 1. When you are in the Sample-OpenGL-Programs folder path run the following commands
With this command you will compile and link your OpenGL libraries
Step 2. To run the program type the following command:
Step 3. For more information on OpenGL and other tutorials to try, check out the following online reference materials
Popular by topic
How to Install the Linux Operating System on a Flash Drive and Install Portable Versions of your Favorite Programs
Have you ever thought about doing something more advanced with your flash drive instead of the usual copy and paste files? How do you make your breakfast, take the dog out or do your homework? Well… it’s not possible !! However, you can install a portable operating system that can run on any computer in any location.
4 Ways to Install Java on Linux
This article shows how to install the latest version of the Java Runtime Environment (JRE) on a computer running Linux. Steps Method 1 of 4: Using a Non-RPM Linux Distribution Step 1. Access the web page to download the Java version for Linux systems Within this site there are several options.
How to Install Linux Mint (with Pictures)
This article shows how to replace a computer’s operating system with Linux Mint. This can be done on both Windows and Mac systems. Read on to find out how. Steps Part 1 of 4: Prepare for Installation Step 1. Back up your computer Since you are about to replace your computer’s current operating system with Linux, the first thing to do is to back up all the data on the device, even if you don’t need to have it in the new Linux environment.
3 Ways to Install Steam on Linux
This article explains how to install the Steam app on various Linux distributions. If you are using Ubuntu or a Debian distribution, you can install the Steam app from the Ubuntu Software or using the command line. To get the latest updates that are not included in the Ubuntu repositories, you can install the Steam app using the official package available for Debian distributions (DEB) or a third-party repository that is reliable and secure, for example RPM Fusion.
4 Ways to Install Software on Linux Debian
Debian is the basis of Ubuntu, Knoppix, MEPIS, Kanotix and Aptosid. If your distribution doesn’t include all the software you need, you can install additional software from the Internet (whether you have a broadband or dial-up connection) or removable media.